Ο Salvador Dalí, ο ιδιόρρυθμος σουρεαλιστής, γνωστός για το χαρακτηριστικό μυτερό μουστάκι του και τη ζωγραφική του, ήταν επίσης ο γραφίστας πίσω από το κλασικό Chupa Chups – αυτή τη διαχρονικά γλυκιά και φωτεινή απόδοση μιας μαργαρίτας.Τα Chupa Chups είναι δημοφιλή ισπανικά γλειφιτζούρια που πωλούνται σε περισσότερες από 150 χώρες σε όλο τον κόσμο.
Τις τελευταίες δεκαετίες, το Chupa Chups έχει καθιερωθεί ως ένα από τα πιο εμβληματικά γλυκά στον κόσμο, που αγαπούν παιδιά και ενήλικες όλων των γενεών. Ωστόσο, πρόσφατα εμφανίστηκε μια λιγότερο γνωστή πτυχή που αφορά το δημοφιλές γλειφιτζούρι: ο κίνδυνος πνιγμού σε παιδιά κάτω των πέντε ετών!
Μετά από αναφορές που ελήφθησαν από την ένωση Salvagente Italia, η εταιρεία Perfetti Van Melle, σημερινός ιδιοκτήτης της μάρκας, αποφάσισε να εισαγάγει μια προειδοποίηση στη συσκευασία και στις διαδικτυακές της σελίδες, συνιστώντας να μην δίνεται σε παιδιά κάτω των πέντε ετών.
Το Chupa Chups έχει μια περίεργη και καινοτόμο προέλευση. Όπως αναφέρει στο National Geographic (2023), δημιουργήθηκε το 1958 από τον Καταλανό επιχειρηματία Enric Bernat, ο οποίος είχε τη διαίσθηση να εισάγει ένα πλαστικό ραβδί σε μια σφαίρα ζαχαρωτών για να κάνει την κατανάλωσή του ευκολότερη και καθαρότερη. Πριν από την εφεύρεσή του, τα παιδιά είχαν την τάση να βγάζουν γλυκά και να τα ξαναβάζουν στο στόμα τους με βρώμικα χέρια, προκαλώντας δυσφορία στους γονείς. Ως εκ τούτου, ο Bernat ήθελε να προσφέρει μια πρακτική και υγιεινή εναλλακτική λύση.
Χάρη σε μια καινοτόμο στρατηγική μάρκετινγκ και μια ισχυρή επένδυση στη διανομή, το προϊόν έγινε σύντομα επιτυχία. Το αρχικό όνομα της καραμέλας υποτίθεται ότι ήταν “Gol”, για να θυμίζει την ιδέα μιας μπάλας που μπαίνει στο τέρμα (δηλαδή στο στόμα του καταναλωτή). Ωστόσο, δεν πέτυχε την αναμενόμενη επιτυχία και η μάρκα αναδιατυπώθηκε ως «Chupa Chups», εμπνευσμένη από μια διάσημη διαφημιστική καμπάνια ραδιοφώνου. Το 1969, ο Salvador Dalí σχεδίασε το επίσημο λογότυπο, συμβάλλοντας περαιτέρω στην παγκόσμια διάδοση της μάρκας.
Διεθνής επιτυχία
Μετά την κατάκτηση της ισπανικής αγοράς, η Chupa Chups επεκτάθηκε γρήγορα στη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τελικά τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στη δεκαετία του ’80 έγινε παγκόσμιο φαινόμενο, τόσο που ακόμη και ο ντετέκτιβ Kojak, τον οποίο υποδύθηκε ο Telly Savalas στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά, συνέβαλε στη δημοτικότητά του καθιστώντας το χαρακτηριστικό αξεσουάρ του χαρακτήρα του. Το 2006, ο ιταλο-ολλανδικός όμιλος Perfetti Van Melle αγόρασε την εταιρεία, συνεχίζοντας να διανέμει το προϊόν σε περισσότερες από 130 χώρες.
Ο κίνδυνος για τα μικρά παιδιά
Σύμφωνα με τον σύλλογο Salvagente, ο κύριος κίνδυνος προέρχεται από την πιθανότητα η σφαίρα της καραμέλας να αποκολληθεί από το ραβδί, προκαλώντας πνιγμό σε παιδιά κάτω των πέντε ετών. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι σε αυτή την ηλικία τα παιδιά δεν έχουν ακόμη την ικανότητα να διαχειριστούν αποτελεσματικά μια απόφραξη των αεραγωγών, ενώ ένα μεγαλύτερο παιδί είναι σε θέση να αντιδράσει αποβάλλοντας το κομματάκι της καραμέλας. Μελέτες δείχνουν ότι το 70% των γονέων δίνουν σκληρές καραμέλες σε παιδιά κάτω των τεσσάρων ετών, παρά τις ιατρικές οδηγίες που συνιστούν την αποφυγή τους μέχρι την ηλικία των πέντε ετών.
Για να αντιμετωπίσει αυτές τις ανησυχίες, η Perfetti Van Melle έχει εισαγάγει μια σαφή προειδοποίηση για τα προϊόντα της, επισημαίνοντας τον κίνδυνο και προτρέποντας τους γονείς να είναι πιο προσεκτικοί. Σε αυτό το σημείο η ίδια ένδειξη πρέπει να υπάρχει σε όλες τις σκληρές συσκευασίες καραμέλας και γλειφιτζουριών.
Γλειφιτζούρια και διατροφικές ανησυχίες
Εκτός από τον κίνδυνο πνιγμού, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η κατανάλωση Chupa Chups (αλλά γενικά των γλυκών), αν και πολύ διαδεδομένη, εγείρει σημαντικές διατροφικές ανησυχίες, ειδικά όταν εξετάζετε τη διατροφή των μικρών. Με 9,9 g ζάχαρης και 46 kcal ανά τεμάχιο 12 g, αυτά τα γλειφιτζούρια παρέχουν πολύ υψηλή πρόσληψη ελεύθερων σακχάρων σε σύγκριση με τις συστάσεις του ΠΟΥ.
Τα παιδιά κάτω των 2 ετών δεν πρέπει να καταναλώνουν ελεύθερα σάκχαρα, καθιστώντας την εισαγωγή τους στη διατροφή εντελώς ακατάλληλη. Για παιδιά ηλικίας 3 έως 5 ετών (1.411 kcal/ημέρα), ένα μόνο Chupa Chups αντιπροσωπεύει ήδη το 65% του ιδανικού ορίου και το 32% του μέγιστου ημερήσιου ορίου ελεύθερων σακχάρων. Ακόμη και για την ηλικιακή ομάδα 6-10 ετών (1.835 kcal/ημέρα), η πρόσληψη παραμένει σημαντική, καλύπτοντας το 50% της ιδανικής τιμής και το 25% της μέγιστης τιμής (στοιχεία LARN – Italian Society of Human Nutrition-SINU, 2014). Αυτά τα δεδομένα υπογραμμίζουν πώς η κατανάλωση Chupa Chups πρέπει να γίνεται περιστασιακά και προσεκτικά να εντάσσεται σε μια ισορροπημένη διατροφή, προκειμένου να αποφευχθούν οι κίνδυνοι που συνδέονται με την υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης, όπως η παχυσαρκία και τα οδοντικά προβλήματα.
Πηγή: cibum.gr