Μία κίνηση είναι αρκετή για να πέσει η βενζίνη περίπο κατά 30%. Τι εμποδίζει το υπουργείο Οικονομικών.
Με τη βενζίνη να έχει σπάσει το φράγμα των δύο ευρώ ανά λίτρο, η μπάλα βρίσκεται στο γήπεδο της κυβέρνησης που καλείται να αποφασίσει αν θα προχωρήσει σε μια γενναία αναπροσαρμογή των φορολογικών βαρών που επηρεάζουν την τιμή των καυσίμων.
Σήμερα, σε ένα λίτρο βενζίνης επιβάλλεται Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης 0,70 ευρώ (ή 700 ευρώ ανά 1.000 λίτρα). Μηδενισμός του ΕΦΚ δεν προβλέπεται όμως με μία μείωσή του κατά 50% η τιμή της βενζίνης θα έπεφτε αυτομάτως στην περιοχή του 1,65 ευρώ ανά λίτρο.
Βεβαίως αυτό θα σήμαινε πως θα άνοιγε μια μεγάλη τρύπα στον προϋπολογισμό, ο οποίος φέτος περιμένει 2,137 δισ. ευρώ από τον ΕΦΚ βενζίνης και 1,38 δισ. από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης.
Επομένως, αν η κυβέρνηση προχωρούσε σε μια μείωση 50% του ΕΦΚ στις δύο κατηγορίες καυσίμων, το κενό που θα δημιουργείτο θα ήταν περίπου 1,7 δισ. ευρώ. Ωστόσο οι θιασώτες αυτής της πρότασης σημειώνουν τα πολλαπλασιαστικά οφέλη. Μείωση της τιμής του καυσίμου θα αύξανε την κατανάλωση, ενώ θα βοηθούσε στην αντιμετώπιση των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων, αφού η τιμή των αγαθών επηρεάζεται και από το κόστος της μετακίνησης.
Ο ΕΦΚ δεν είναι ο μόνος φόρος που επιβάλλεται στα καύσιμα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείο Ανάπτυξης, το 35,5% της τιμής του καυσίμου αντιστοιχεί στο διυλιστήριο, 58,8% αντιστοιχεί σε φόρους (ΕΦΚ, ΦΠΑ κτλ) και το υπόλοιπο 5,7% αντιστοιχεί στο περιθώριο κέρδους των διανομέων και των πρατηρίων.