Σε μία έντονα πληθωριστική περίοδο όπως αυτή που διανύουμε, με τις αυξήσεις να έχουν πάρει την ανηφόρα από μήνα σε μήνα, ένα από τα “κάστρα” της αγοράς που δείχνει να πέφτει, είναι αυτό των προσφορών – εκπτώσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Κι όλα αυτά μάλιστα ενώ ο Έλληνας καταναλωτής είχε συνηθίσει από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές τους στην παροχή προσφορών στα προϊόντα. Δεν αποτελεί κρυφό μυστικό μάλιστα το γεγονός ότι κατά τα προηγούμενα χρόνια και ιδίως κατά τα χρόνια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης η ένταση των προσφορών στα ράφια ενισχύθηκε σημαντικά, ενώ και οι καταναλωτές από πλευράς τους εκπαιδεύτηκαν σταδιακά στο να αναζητούν προϊόντα που βρίσκονται σε προνομιακές προσφορές, γεγονός που αποτέλεσε σε αρκετές των περιπτώσεων βασικό κριτήριο στην επιλογή κατανάλωσης ενός προϊόντος.
Πλέον τα δεδομένα στην αγορά αρχίζουν να αλλάζουν.Και ο λόγος είναι ότι οι αυξήσεις που ήδη έχουν μετακυλιστεί στα ράφια, θα μπορούσαν να γίνουν ακόμα μεγαλύτερες εάν δεν περιοριζόταν ένα μέρος τουλάχιστον των προσφορών αυτών. Τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό ανέρχεται στο 4%. Όλη αυτή η εικόνα που εμφανίζεται στην αγορά έχει ως αντίκτυπο την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων,έστω κι εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ παρουσιάζει ανοδική πορεία. Και λέμε της πραγματικής κατανάλωσης γιατί εάν παρατηρήσει κανείς τον τζίρο των αλυσίδων, θα δει ότι αυτός αυξήθηκε κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI. Η αποτύπωση αυτή όμως της αύξησης των πωλήσεων προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει το τζίρο προς τα επάνω.
Πόσο μειώθηκαν οι εκπτώσεις στα ράφια
Ειδικότερα, το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα ελληνικά σούπερ μάρκετ (FMCG) κατέγραψαν μείωση της έντασης των προσφορών κατά 1,4 μονάδες από 25,9% στο 24,5% συγκρίνοντας τον Ιούλιο του 2021 με τον Ιούλιο του 2022. Αντίστοιχα τα τρόφιμα από το 24,8% κατέγραψαν μείωση των προσφορών στο 23,8% και τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και υγιεινής από το 34,2% κατήλθαν στο 32,1%. Επιπλέον τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού από το 27,5% που πωλούνταν υπό καθεστώς προσφοράς τον περσινό Ιούλιο, πλέον τον Ιούλιο του 2022 το αντίστοιχο ποσοστό μειώθηκε στο 23,1%. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα ποσοστά αυτά αντιστοιχούν στο ποσοστό επί του συνόλου των προϊόντων κάθε κατηγορίας που πωλούνται υπό καθεστώς μειωμένης τιμής.
Η αύξηση του τζίρου
Για να κατανοήσουμε καλύτερα το τι σημαίνει η αύξηση τιμών, αρκεί να δούμε ότι ο Ιούλιος είχε αυξημένες πωλήσεις για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ κατά 10,3% σε σύγκριση με τον Ιούνιο, γεγονός που κατά ένα μεγάλο ποσοστό οφείλεται και στις αυξήσεις τιμών από τον ένα μήνα στον άλλο αλλά και στο γεγονός ότι η αγορά κινήθηκε ανοδικά με ώθηση και από τον τουρισμό. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τεμάχια στις αίθουσες των ελληνικών σούπερ μάρκετ η IRI καταγράφει στη μέτρησή της πτώση κατά 1,7% τον φετινό Ιούλιο σε σχέση με τον περσινό. Από τις επιμέρους βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, τη μεγαλύτερη πτώση σε τεμάχια πωλήσεων σημειώνουν τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού με -6,5%, ακολουθούν με -5% τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και τα τρόφιμα με -1%.
Τα καταναλωτικά αγαθά με τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων σε τεμάχια (Ιούλιος 2022 – Iούλιος 2021)
-Αλκοολούχα: -7,8%
-Καθαριστικά σπιτιού – απορρυπαντικά: -6,5%
-Λοιπά προϊόντα σπιτιού: -6,5%
-Προϊόντα ατομικής περιποίησης: -5,2%
-Κατεψυγμένα τρόφιμα: -5,2%
-Γαλακτοκομικά: -4,9%
-Προϊόντα ατομικής υγιεινής: -4,7%
Να σημειωθεί ότι τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε τζίρο κατέγραψαν κατηγορίες όπως είναι τα μαγειρικά συμπληρώματα (π.χ. μπαχαρικά) με 7,9% και τα συσκευασμένα τρόφιμα με 5,6%. Το γεγονός όμως της αύξησης των πωλήσεων οφείλεται και στην αύξηση των τιμών στις διάφορες κατηγορίες. Η εικόνα πάντως είναι αντιστρόφως ανάλογη σε όρους πωλήσεων σε αξία σε σύγκριση με τις πωλήσεις τεμάχια που προαναφέραμε. Γι’ αυτό για παράδειγμα ενώ τα γαλακτοκομικά κινούνται πτωτικά σε πωλήσεις τεμαχίων, σε τζίρο κινούνται ανοδικά, δεδομένου ότι αποτελούν μία κατηγορία προϊόντων που έχει υποστεί σημαντική αύξηση τιμής.
Τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε αξία (Ιούλιος 2022-Ιούλιος 2021)
-Μαγειρικά συμπληρώματα: 7,9%
-Συσκευασμένα τρόφιμα: 5,6%
-Προϊόντα ατομικής υγιεινής: 4,3%
-Σνακ: 3,5%
-Μη αλκοολούχα ποτά: 3,1%